Sunday, October 13, 2013

دوچرخه‌سوار صلح‌طلب ایرانی وارد اسرائیل شد




هومن راورپور در لحظه آغاز سفر از هلند.
هومن راورپور در لحظه آغاز سفر از هلند.
 
 
در زمانه‌ای که کشمکش اسرائیل و ایران بر سر برنامه اتمی ایران با وجود روی کارآمدن یک دولت با تندروی کمتر در ایران در اوج خود است و درحالی که نزاع دیرپای اسرائیلی- فلسطینی نیز تداوم یافته، یک رکابزن ایرانی با پیام آشتی‌خواهی برای تقویت روابط میان کودکان اسرائیلی و فلسطینی به این مناطق رفته است.

سخن از یک دوچرخه‌سوار ایرانی است که از مبداء اروپا و با گذشتن از کشورهای بسیاری، این روزها خود را به اسرائیل رسانده و هم اکنون در اسرائیل بسر می‌برد.

هومن راورپور یک ایرانی مقیم هلند برای تقویت صلح در میان کودکان اسرائیلی و فلسطینی در برنامه‌ای که از قبل تنظیم کرده بود و با کسب حمایت نهادهای اروپایی در هلند، با رکابزنی، به اسرائیل رسیده است.

رکاب‌زن صلح‌جو روز ششم خرداد امسال هلند، کشور محل زندگی سال‌های اخیر خود را ترک کرده و با همکاری سازمان هلندی «حقوق کودک» این برنامه را آغاز کرده‌است.

به گفته این رکابزن، سفارتخانه‌های هلند در هر یک از کشورهایی که بر سر راه این سفر بوده‌اند «نهایت همکاری» را با او و برنامه‌اش به عمل آورده‌اند.

هومن راورپور برای این سفر از شانزده کشور جهان حرکت کرد؛ از هلند از جمله به آلمان، اتریش، بالکان، یوگسلاوی سابق و یونان رسید. از آنجا به ترکیه و سپس به اردن رفت.

هومن راورپور از طریق پل آلنبی در مرز اردن و اسرائیل در کرانه باختری و نزدیکی دریای مرده وارد اسرائیل شد.

راورپور در پست بازرسی در این صحرای خشک نزدیک به دریاچه نمک، به مامور مرزی اسرائیلی گفت اینکه در گذرنامه‌اش نوشته شده که او زاده مشهد است، یعنی اینکه ایرانی است.

هومن می‌گوید بیان این حرف موجب شد که کمی مورد پرسش ماموران قرار گیرد اما با ورود او مخالفتی نشد.

رکابزن ایرانی اکنون چند روزی است که در شهرهای مختلف اسرائیلی گردش می‌کند؛ او از «دیوار ندبه» در اورشلیم گرفته تا تل‌آویو و نقاط مختلف جنوبی این کشور سفر کرده است.

وی در مجموع شش هفته از این سفر را برای اقامت در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی اختصاص داده و ظاهراً تا اوایل آبان در این ماجراجویی چند ماهه خواهد بود.

اما رسانه‌های اسرائیل گزارش‌های چندانی از این سفر صلح‌جویانه منتشر نکرده‌اند که ظاهراً دلیل آن، عدم اطلاع‌رسانی وسیع و موثر از سوی این رکابزن و یا حامیان او بوده است هر چند که وی از سوی بخش فارسی رادیو اسرائیل در اورشلیم مورد یک مصاحبه طولانی قرار گرفت.

یکی از اماکنی که او در نخستین روزهای اقامت خود در اسرائیل به آنجا رفت، مدرسه‌ای در روستای «نوه شالوم» در میان اورشلیم و تل‌آویو بود؛ روستایی که ساکنان آن را اعراب و یهودیان تشکیل می‌دهند و به یک نمونه کم‌سابقه در این سرزمین مبدل شده است.

این همان روستایی است که راجر واترز خواننده مشهور گروه «پینک فلوید» چند سال پیش، در مزارع نخود آن، قبل از آنکه به کارزار تحریم اسرائیل بپیوندد، برای ده‌ها هزار اسرائیلی و عرب برنامه اجرا کرد.

هومن راورپور که سال‌های اخیر عمرش را در هلند گذرانده و با رادیو زمانه نیز همکاری دارد، در گذشته سفرهای ماجراجویانه دیگری، از جمله به کشورهای مختلف آمریکای لاتین داشته است اما می‌خواست این بار با هدفی متفاوت رکابزنی دور و دراز خود را آغاز کند.

راورپور می‌گوید تصمیم گرفت برنامه‌ای را که ترکیبی از هر دو موضوع مورد دلخواه اوست، یعنی صلح و کودکان، اجرا کند و برای همین سخن گفتن از صلح برای کودکان را هدف رکابزنی طولانی خود از هلند تا به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی تعیین کرد.

دوچرخه‌سوار ایرانی به یاد می‌آورد خود او زمانی که کودک بود، جنگ ایران و عراق بخش دردناکی از زندگی‌اش بود و کودکی‌اش با رخدادهای جنگ سپری شد و از این رو، صلح به آرزویی برای وی مبدل شده است.

به گفته راورپور، حتی اگر ذهن چند کودک از این سفر تاثیر بگیرد، وی به هدف خود رسیده است.

او در هر کشوری در سر راه این سفر، با کودکان در شماری از مدارس سخن گفته است و از آنها خواسته است عکس‌هایی را برای وی بگیرند تا در پایان این سفر او، در اواخر اکتبر، اوایل آبان، در یک نمایشگاه در لاهه هلند به نمایش درآید.

راورپور تاکید دارد که ملت ایران نیز آشتی‌خواه است ولی تا سال‌ها رفتار نظام حاکم بر ایران تصویر دیگری از ایرانیان را به جهان ارائه کرده و او می‌خواهد این تصویر را تصحیح کند و برای همین است که سختی‌های زیاد سفر با دوچرخه در طول هزاران کیلومتر را به جان می‌خرد.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment